Een blik op hoe het coronavirus de manier waarop we werken en leren permanent heeft veranderd.


Bedrijven en onderwijsinstellingen over de hele wereld reageren snel op de COVID-19-pandemie door reisbeperkingen, telewerken en leren op afstand in te voeren. Om de bedrijfscontinuïteit tijdens deze crisis te waarborgen, moeten deze organisaties beschikken over degelijke gebruiksvriendelijke communicatietools die telewerken en leren op afstand mogelijk maken. Videoconferenties en groepschat zijn de toekomst.





Telewerken: Videocommunicatie gebruiken om werknemers te beschermen

De COVID-19-crisis zal naar verwachting een blijvende impact hebben op de manier waarop organisaties werken op afstand bekijken en daarmee de communicatie- en samenwerkingsindustrie voor altijd veranderen. Er worden richtlijnen opgesteld door gezondheids- en overheidsinstanties en veel bedrijven introduceren verplicht telewerken. Voor ondernemingen die voorbereid zijn, is het ‘business as usual’ of zo dichtbij als men er in tijden als deze kan komen. Voor degenen die geen uitgebreide telewerk-tools hebben, is dit een transformerend moment.

De afgelopen weken kwamen er reeds miljoenen gebruikers bij. Maar ook was er een enorme stijging in gebruik bij de reeds bestaande gebruikers. De verbeteringen in technologie en bruikbaarheid die samenwerkingstools de afgelopen jaren hebben gezien, komen goed van pas, net zoals de wereld ze het hardst nodig heeft. UCC-providers uit het hele spectrum zijn ook de uitdaging aangegaan en hebben gratis aanbiedingen aangekondigd om snelle en gemakkelijke toegang te bieden aan gebruikers die thuis werken en leren. MS Teams, Zoom, Bluejeans, CafeX, Cisco Webex, Google Hangouts Meet, Lifesize, LogMeIn GoToMeeting, Slack en behoren tot de vele providers die gratis diensten hebben aangekondigd of het netwerk uitbreiden. Dit aantal leveranciers zal naar verwachting groeien naarmate het aantal COVID-19-gevallen wereldwijd toeneemt.

Aanbieders over de hele linie melden een ongekende groei in gebruik. BlueJeans zag driemaal de wereldwijde gebruiksgroei in de afgelopen weken. Verkopers van communicatieapparaten zoals Poly en Logitech zien ook een piek in de vraag. Vergaderruimteapparaten, die worden gecombineerd met toonaangevende clouddiensten om een betere samen-ervaring te bieden, zijn een sterk groeiende markt.





Hieronder bekijken we de groei en hoe verschillende providers reageren op COVID-19:

Microsoft

  • Op 13 maart meldde Microsoft dat het samenwerkingsplatform Teams 500% meer vergaderingen, telefoontjes en conferenties heeft zien toenemen.
  • Teams zagen sinds 31 januari ook het gebruik van mobiele apparaten in China met 200% toenemen.
  • Microsoft heeft een uitgebreide COVID-19-bron gelanceerd om bijgewerkte, bedrijfsoverschrijdende informatie te verstrekken. Inhoudelijke bedrijfsgebieden omvatten werken op afstand, onderwijs, gemeenschapsondersteuning en technische ondersteuning.

Zoom

  • Hoewel Zoom sinds het begin van COVID-19 geen gebruiksstatistieken heeft gedeeld, schat men dat het gebruik drastisch is gestegen, aanzienlijk hoger dan de 100 miljard minuten aan het einde van januari. Op 11 maart hebben 343.000 mensen wereldwijd de Zoom-app gedownload, 60.000 in de Verenigde Staten, vergeleken met 90.000 mensen wereldwijd (27.000 in de Verenigde Staten) twee maanden geleden, volgens Apptopia.
  • Vóór COVID-19 meldde Zoom dat de cloudservice meer dan 40 miljoen gehoste vergaderingen en 8,6 miljard vergaderminuten per maand registreert.
  • In 2020 is het Zoom-aandeel met 58% gestegen (vanaf 16 maart). Zoom is ‘s nachts uitgegroeid tot een gangbaar communicatiemiddel en een sociaal platform voor miljoenen, waaronder scholieren en studenten, kerk- en concertbezoekers, en families en vrienden die verbinding willen maken te midden van sociale afstand.
  • Vorige week stond Zoom op de derde plaats van alle gratis apps in de App Store van Apple, achter alleen TikTok en Google. Naarmate meer en meer live-evenementen door reisbeperkingen veranderen in virtuele evenementen, zien Zoom Webinars ook een aanzienlijke toename.
  • Zoom was een van de eersten in de UC-industrie die een live-industrie-evenement, het analist Perspectives 2020-evenement, veranderde in een virtueel evenement als gevolg van COVID-19. Naast videoconferenties en het delen van inhoud, wisselde Zoom het evenement van een dag af met interactieve peilingen en chats om bezoekers betrokken te houden. Virtuele achtergronden waren handig voor bezoekers die vanuit huis kwamen en de realtime transcriptie van Zoom bespaarde tijd bij het maken van aantekeningen, zodat bezoekers zich konden concentreren op de inhoud. Met Perspectives 2020 heeft Zoom de weg geëffend voor een goed beheerd virtueel evenement in tijden waarin reisbeperkingen de norm worden. Bekijk hier de praktische tips van Zoom voor het hosten van een digitaal evenement.

Cisco Webex

  • Webex heeft tot nu toe 6,7 miljard vergaderminuten gerapporteerd in maart en organiseert wereldwijd meer dan 4 miljoen vergaderingen per dag, exclusief één-op-één-oproepen. Dit betekent een aanzienlijke groei vergeleken met 6 miljard vergaderminuten per maand aangekondigd in januari.
  • Op 10 maart meldde Webex dat meer dan 30% van zijn wereldwijde topbedrijven heeft gevraagd hen te helpen bij het opschalen van extern werk – hetzij het vergroten van het aantal gebruikers met toegang tot Webex Meetings, hetzij het totale aantal vergaderingen dat plaatsvindt.
  • Vanaf 10 maart is het volume van Webex Teams-berichten met 35% gestegen ten opzichte van de dagelijkse hoogtepunten in februari.
  • In februari meldde Cisco dat het aantal vergaderingen en het totale aantal minuten was verdubbeld onder gebruikers in Japan, Singapore, China en Zuid-Korea. In de eerste week van maart bleef het stijgen. Het aantal gratis aanmeldingen in de toen getroffen landen was zeven keer hoger dan het aantal aanmeldingen vóór de uitbraak. In de eerste week van maart hield die trend stand. EMEA-aanmeldingen stegen met 211%.


Leren op afstand: Covid-19 verstevigt opkomende trends

Onderwijsinstellingen over de hele wereld hebben een grote slag te verwerken gekregen van COVID-19. Met name hogescholen en universiteiten lopen een hoog risico om de ziekte te verspreiden als gevolg van dichte studentenpopulaties. PXL nam vrij de beslissing om dit risico tegen te gaan en al snel volgden vele universiteiten en hogescholen. De regering nam daarna ook enkele materialen door alle onderwijsinstellingen te sluiten. Alle onderwijsinstellingen trachten nu hun persoonlijke leerplannen om te zetten in online cursussen en snel virtuele klaslokaaloplossingen op te zetten zodat miljoenen studenten thuis kunnen blijven leren.

Online onderwijs is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid. Vaak zijn studenten de pioniers in de adoptie van nieuwe technologie, die het tempo bepalen voor andere verticale industrieën. Onderwijsinstellingen zijn een fervent aanhanger van geavanceerde synchrone en asynchrone communicatie voor online leren. Snelle consumentisering, de impact van sociale media en de groeiende populariteit van omgedraaide klaslokalen en blended learning hebben geleid tot een toenemend gebruik van technologie in het onderwijs.

Veel universiteiten maken al gebruik van videoconferenties als een belangrijk onderdeel van hun educatieve toolset. De Universiteit van Bologna, Italië, met een inschrijving van meer dan 80.000 studenten, schakelde 90% van haar cursussen over op online met behulp van Microsoft Teams om virtuele lessen te geven binnen 3-4 dagen nadat de Italiaanse regering de deuren had gesloten.



Gevolgen op lange termijn: waarom is het dit keer anders?

Dit is niet de eerste keer dat de videoconferentie-industrie een piek in de vraag ziet. In het verleden hebben evenementen zoals 11 september en de SARS-uitbraak bedrijven ertoe aangezet om videovergaderingen te gebruiken in plaats van reizen. Eerdere pieken in het verleden lieten echter geen blijvende impact op de industrie achter. Onderzoek toont aan dat slechts 6% van alle vergaderruimten wereldwijd videoconferenties mogelijk maakt. De omvang van de verstoringen veroorzaakt door COVID-19 is echter werkelijk ongekend en zal naar verwachting het gebruikersgedrag ten opzichte van werken op afstand en online onderwijs fundamenteel veranderen.

Webinar-studio - ConfederatieBouw Limburg - BouwCampus

Een deel van wat deze crisis anders maakt, is de technologie die de reactie mogelijk maakt. Eerdere generaties technologie voor videoconferenties waren complex, onhandig en duur in het gebruik. Moderne videovergaderingen zijn eenvoudig te implementeren, gebruiksvriendelijk en betaalbaar voor bedrijven van elke omvang. Deze keer gaat echter verder dan technologische overwegingen en raakt het de menselijke natuur – de enige constante die de adoptie meer beïnvloedt dan welke andere factor dan ook.

In recent onderzoek heeft gewezen op de toekomst van werktrends, zoals de toename van gedistribueerd, dynamisch en on-demand werk mogelijk gemaakt door next-gen cloud- en softwarelevering. COVID-19 zal de behoefte aan flexibele en behendige werkstijlen versnellen en de acceptatie van technologieën die de balans tussen werk en privé verbeteren, verder stimuleren.

Wat brengt de toekomst

Aangezien de insluitingsreactie op COVID-19 leidt tot in quarantaine geplaatste steden, gedwongen social distancing en kantoor- en schoolsluitingen, zal de impact ervan op videoconferenties in 2020 en de jaren daarna verstoord zijn. Het zal ook een verreikende en duurzame impact hebben op het gebruikersbewustzijn, en uiteindelijk op de acceptatie en adoptie van werken op afstand. Adoptie zal worden gevormd door vele factoren, waaronder:

  • Toenemende macro-economische onzekerheid – De gevolgen voor IT-budgetten zullen aanzienlijk zijn. Toenemende angst voor langdurige economische zwakte betekent vaak dat IT-budgetten zullen worden beperkt. Het is redelijk om aan te nemen dat de uitgaven voor videoconferenties een hit zullen worden. De langere impact van bezuinigingen zal echter waarschijnlijk worden gecompenseerd door de lagere totale eigendomskosten van de hedendaagse vergaderoplossingen. Budgetvriendelijke, robuuste alles-in-één apparaten voor videoconferenties en USB-conferentiecamera’s voor huddle rooms en kleine vergaderruimten zullen een snelle groei blijven zien, aangezien ze een gebruiksvriendelijke, flexibele optie bieden, ontworpen voor de moderne werkplek.
  • Cloud- en hardware-as-a-service (HaaS) – “As-a-service” -modellen zullen gedijen omdat ze de druk op IT-budgetten minimaliseren en vergaderruimte mogelijk maken via een enkel OpEx-gebaseerd contract, terwijl organisaties flexibel hun gebruik kunnen schalen.
  • Hyperscale computing – Aangezien het gebruik de komende maanden exponentieel toeneemt, zal COVID-19 een echte test zijn van het vermogen van providers van openbare cloud om te schalen zonder de kwaliteit en betrouwbaarheid van de service te verminderen. Providers over de hele linie hebben hun capaciteit uitgebreid om te voldoen aan de toegenomen vraag van zowel betaalde als gratis gebruikers. Velen hebben al robuuste cloudinfrastructuren die pieken in het gebruik kunnen opvangen. Het schalen van een platform boven een bepaalde drempel is echter niet alleen een kwestie van extra netwerkcapaciteit, het vereist ook het toevoegen van fysieke hardware binnen bestaande datacenters. Veel providers kunnen ook worden geconfronteerd met de moeilijkheid om nieuwe gratis aanmeldingen te beperken om de kwaliteit en consistentie van bestaande gebruikers te waarborgen. Aanbieders met een werkelijk schaalbare en wereldwijd verspreide architectuur zullen het tij beter keren dan andere.
  • Verstoring van de toeleveringsketen – Veel leveranciers van apparaten met een gezonde inventaris hebben gemeld dat ze tot dusver geen materieel gevolg zien van verstoringen van de toeleveringsketen. Enkele van de beste supply chains ter wereld bevinden zich in China. Verkopers van videoconferentieapparaten die hun producten in toenemende mate hebben gebouwd met “gestandaardiseerde” componenten versus aangepaste componenten, zullen beter gesitueerd zijn om verstoringen in de toeleveringsketen te bestrijden. Zo zullen leveranciers die meer gedistribueerd zijn en meerdere leveranciers hebben voor de meest kritieke componenten, minder verstoringen zien.
  • Gratis tot betaalde conversie – De snelle reactie van UCC-providers en de bereidheid om naar voren te komen en gebruikers te ondersteunen met gratis aanbiedingen tijdens de plotselinge verstoringen veroorzaakt door COVID-19 is ongekend. Dit zal aanzienlijke goodwill voor de providers genereren, een immense basis van gratis gebruikers en de mogelijkheid om ze in de toekomst om te zetten naar betaalde accounts. Hoewel dit een goed voorteken is voor de acceptatie van technologie, brengt het ook verschillende uitdagingen met zich mee. Aanbieders zullen moeten beslissen hoelang hun gratis diensten in een zeer vloeiende omgeving moeten worden verlengd. De mogelijkheid om gebruikers gracieus af te leiden van gratis services naar een betaalde overeenkomst, zal uiteindelijk bepalen of providers een duurzame impact op de inkomsten zullen zien als gevolg van de stijgende vraag van gebruikers. Freemium-conversiepercentages voor SaaS-communicatiesoftware lagen doorgaans in de lage eencijferige cijfers, hoewel bedrijven als Slack en Zoom aanzienlijk hogere conversiepercentages hebben gezien. Tijdens COVID-19 ervaren miljoenen gebruikers uit de eerste hand de kracht van videosamenwerking om mensen te verbinden. Deze virale groei zal op middellange tot lange termijn leiden tot hoger dan verwachte conversieratio’s.
  • Beveiliging en beheerbaarheid – De snelle introductie van videotools voor werknemers in de hele organisatie en in educatieve omgevingen zal de onvermijdelijke vraag opwerpen over gegevensverzameling, beveiliging en privacy van gebruikers. Terwijl organisaties over de hele wereld hunkeren naar en zich richten op het bieden van gemakkelijke toegang aan iedereen, zal de lange termijn implicaties voor de beveiliging, het beheer en het vermogen om te monitoren uitgebreide providerondersteuning vereisen.

Bron: No Jitter