Vandaag de dag worden er veel webinars gegeven, maar niet alle webinars zijn van dezelfde kwaliteit. Een webinar is een vorm van one-to-many communicatie: hiermee zal de spreker vanuit één locatie een grote groep mensen online bereiken. Tijdens zulke webinars kan je ook veel interactie creëren tussen zowel de spreker als de backoffice(moderatoren). Dit kan adhv bv chat, polls, surveys,… Deze slimmer tools kunnen ervoor zorgen dat je webinar een kracht medium is. Elk platform heeft zijn tools. De een heeft al wat meer toeters en bellen als de andere. Des te meer je wenst, des te dieper je natuurlijk moet tasten in je buidel.

Bijkomende is natuurlijk ook de bandbreedte die de verschillende platformen aan kunnen. Zo merk je snel dat indien je voor de gratis of goedkopere opties kiest je vaak drop-outs ziet bij de deelnemers. Dit komt veel voor als men met zeer veel deelnemers (vanaf 50personen) deze webinars volgen. Geef je niet vaak een webinar boven de 50 deelnemer moet je dus niet al te veel investeren in grote middelen. Maar eens je boven dit aantal komt, kan je best een goed platform aanschaffen zoals bv. Zoom, Livestorm of OnlineSeminar.



Je keuze in technologie zorgt voor de kers op de taart. Een gemiddelde webinar duurt 45min met erna nog een Q/A. Veel deelnemers haken af om het feit dat de spreker slecht hoorbaar is of niet goed in beeld wordt gebracht. Je hebt er dus baat bij dat je investeert in een goede technologie. Natuurlijk zijn er hier in ook veel opties, gaande van een small webinar oplossing, met een draadloze microfoon, camera en beeldscherm op een statief zodat de spreker goed in beeld komt, tot een volledige (mobiele) studio waar je met meerdere sprekers vanuit verschillende camera standpunten in beeld kunt brengen.



Wil je graag meer informatie over het inrichten van jouw webinar omgeving of wil je graag verschillende toepassingen huren. Aarzel dan niet om ons te contacteren.